Deltidsregeln – fritt fall bakåt

Sedan 2010 har jag varit inne i Jobb- och utvecklingsgarantins fas3. Men i modern tid, under perioden oktober 2014 – mars 2015 lyckades jag få en tjänst på 45% som modersmålslärare och kursledare i finska i Norrköpings kommun, då man slog ihop ett grundskolevikariat med en i vuxenkurs. Parallellt med en likadan vuxenkurs och enstaka modersmålstimmar i Finspångs kommun, plus några i Söderköpings kommun, lyckades jag få ihop tillräckligt med arbetad tid för att kvala in i A-kassan igen för en ny period.

Så långt allt väl. Ser fram emot en varm sommar och efter den en ny höst med ungefär samma upplägg. Dock hänger allt på vikariatet på 45%. Om jag inte får fortsätta med den genom att ordinarie lärare kommer in måste jag nämligen säga upp mig. Från precis alla uppdrag i alla tre kommuner.

Enligt nuvarande regelverk får man inte stämpla upp till heltid mer än max 75 dagar. När dessa är avklarade får man välja mellan att försöka klara sig på deltidslönen eller säga upp sig. För övrigt den enda gången man får säga upp sig utan påföljder.

I mitt fall är valet att antingen stämpla som heltidsarbetslös eller jobba deltid och bli vräkt. Att planera lektioner och kurstillfällen under broar och i soprum i januari låter inget vidare, så valet lär bli ganska enkelt.

Men hur tänker man från samhällets sida? Om ett par år räknar jag med att få heltidstjänst p g a väntade pensionsavgångar. Detta om jag får fortsätta som hittills. Är jag däremot borta ur svängen ett år, då kan det vara kört och som så många gånger tidigare under min minst sagt krokiga modersmålslärarkarriär, lär några andra komma före.

Då återstår 300 dagar A-kassa, därefter JUG igen. Jag har hamnat i en återvändsgränd. Och inte bara jag, utan tusentals andra i samma sits inom olika yrken och branscher.

En nära bekant, vi kan kalla henne Berit för hon heter nästan så, har nu hamnat i fas3. Hon blev erbjuden plats på en fas3-verkstad där man spikar fågelholkar. Vi ses där om ca två år Berit!

Fast ärligt talat, vore det inte bättre för både fåglar och människor om den som var bra på att bygga fågelholkar gjorde det och den som kan den finska grammatiken någorlunda hyfsat får fortsätta med det?

 

Kommentera

